.: مـنـیـت :.

رهایی از حصار منیت

.: مـنـیـت :.

رهایی از حصار منیت

پندنامه [٤]

نادان را نادانی همین بس، که قدر خویش نمی شناسند (امام علی (ع))

کسی که هیچگاه خطایی مرتکب نشده، هرگز کار جدیدی را هم شروع نکرده است (اینشتاین)

بیان متملّق عسلی است، آلوده به زهر (مثل لاتین)

با اندیشه ی آشفته دانش آموختن، در گردباد آتش افروختن است (رومارسس)

به گذشته ی خویش هرگز نمی اندیشم، مگر آنکه بخواهم از آن نتیجه بگیرم (نهرو)

مطالعه فکر را به شناخت مجهز میکند، ولی اندیشه است که آنچه را می خوانیم, از آن ما میکند (جان لاک)

در اندیشه ی آنچه کرده ای مباش، در اندیشه ی آنچه نکرده ای باش (سعید نفیسی)

از خواص طبیعت آدمی است، که عاقلانه و منطقی فکر میکند، اما پوچ و بی معنی رفتار مینماید (آناتول فرانس)

خداوند وقتی میخواهد کسی را فاسد سازد، او را به همه ی آرزوهایش میرساند[۱] (اسکار وایلد)

زیاد زیستن تقریباً آرزوی همه میباشد، ولی خوب زیستن آرمان یک عده ی معدود (جرارد هیوز)

خشم معتدل، شایسته ی مرد حکیم است (فیلون)

اگر امروز حتی یک کلمه بیشتر از دیروز بدانید، مسلماً شخص دیگری هستید (چاحیت)

هر کس مالک خشم خویش نباشد، مالک عقل خویش نیست (امام صادق(ع))

کسی بهتر از درسش استفاده میکند، که آنرا تکرار میکند، نه آنکه آنرا حفظ میکند (مونتن)

از هر ابلهی میتوان چیزی آموخت (محمد حجازی)

شکست، تغییر مسیر راه رسیدن به موفقیت است (دست نوشته)

انسان، حیوانیست در تکاپو، برای یافتن انسانیت (دست نوشته)

آنقدر در پی نداشته های خویش باش، تا ملالی برای غرور بر داشته هایت نماند (دست نوشته)

زمانی به ندانسته ها دست خواهی یافت، که به ندانستن شان آگاهی داشته باشی (دست نوشته)

آنچه تو را در رسیدن به آرزوهایت خُرد میکند، حسرت بر نداشتن آنهاست (دست نوشته)


پی نوشت ها پی نوشت:

[۱]- سوالی که ممکنه پس از خوندن این جمله به ذهن خواننده خطور کنه، اینه که مگه خدا هم کسی رو فاسد می کنه و یا نقشی در فساد آدمی داره!؟ دو مبحث در این جمله نهفته است که نیاز به باز کردن داره. یکی مسأله ی مفسد کردن شخصی توسط خدا و دیگری اعطای نعمات دنیوی به شخص فاسد.
متأسفانه جستجو برای مطلع شدن از عقاید «اسکار وایلد» نتیجه ای در بر نداشت. اما طبق تعالیم اسلامی دو مبحث مذکور در قرآن اینگونه بیان شده:
در تمامی آیاتی که قرآن صحبت از زدن مهر نادانی و گمراهی به دل و چشم و گوش کفار میزنه، قبل و یا بعد از آیه به فساد اخلاقی و گمراهی آگاهانه ی افراد اشاره میکنه. به عبارتی افرادی که از سر نا آگاهی و جهل راه باطل رو به حق ترجیح میدن جزو این دسته از افراد محسوب نمیشن چرا که قرآن اشاره میکنه این افراد (مفاسد) حق و باطل رو شناختند ولی بخاطر امیال نفسانی و متاع دنیوی باطل رو انتخاب کردند. خداوند هم اشاره میکنه که بخاطر همین گمراهی اختیاری، برای همیشه فاسدشون کردیم تا از درک حقایق محروم باشن.
اما مسأله ی دوم اینطور بیان میشه که این نعمات وسیله ای برای گمراهی بیشتر همین افراد در نظر گرفته شده و در آیه ی «88 الحجر» به پیامبر اشاره میکنه که چشم به مال و ثروتی که به کفار دادیم نداشته باش و از کفر آنها اندوهگین مباش. به بیانی این افراد حاضرند از هر راه ممکنه حتی به قیمت نابودی هر اونچه در راه رسیدن به اهدافشون مانعی محسوب بشن، به امیال و آرزوهای دنیویشون دست پیدا کنن که میشه نتیجه گرفت این افراد همون مفاسدی هستن که در دو راهی حق و باطل برای رسیدن بی قید و شرط به آمال و آرزوهاشون، راه باطل رو انتخاب کردن. البته امکان این هست که شخصی از راه صحیح و اخلاقی به تمامی آرزوهای کوچک و بزرگ خودش دست پیدا کنه که این دسته افراد نه افراد مورد نظر آقای «اسکار وایلد» هستن و نه «قرآن».

نظرات 8 + ارسال نظر
گودرزی 4 آذر 1389 ساعت 14:15

خداوند بی نهایت است و لامکان و بی زمان اما به قدر فهم تو کوچک می شود و به قدر نیاز تو فرود می آید و به قدرآرزوی تو گسترده می شود و به قدر ایمان تو کارگشا می شود.

" ملاصدرا "

بابا جمله قشنگ، گوگولی مگوری، جمله قصار. محمد جون هوشنگ دلش خیلی برات تنگ شده ها گفت بهت بگم :: نورگاتو چیکی چیکی. آره دیگه همین. مثل همیشه عالی بود.
موفق و موید باشی.

سینا 4 آذر 1389 ساعت 18:01 http://omide-ma.blogsky.com

جملات زیبایی از افراد بزرگی نقل شده .تشکر از شما
انسان نمی تواند در حوزه ای از زندگی خود با درستی و صداقت عمل کند در حالی که در سایر حوزه های زندگیش آلوده نادرستی هاست . زندگی ، واحدی تجزیه ناپذیر است . ماهاتما گاندی

ملک زاده 17 آذر 1389 ساعت 16:42

کیفیت زندگی هر کس را نوع سوالاتی که از خود می پرسد تعیین می کند. آنتونی رابینز
ممنون

ملک زاده 17 آذر 1389 ساعت 16:54

از خواص طبیعت آدمی است، که عاقلانه و منطقی فکر میکند، اما پوچ و بی معنی رفتار مینماید (آناتول فرانس)
به نظر من این جمله تا حدی درست نیست .
زمانیکه شخصی پندارش عاقلانه باشه روی گفتار و رفتارش هم تاثیر می ذاره .
پندار نیک .گفتار نیک .کردار نیک.

بله، میتونه تا حدی درست نباشه
جملات قصار نمیتونه تمامی انسان ها رو در بر بگیره

نازنین 27 مهر 1391 ساعت 11:47 http://tabassometooman

سلام ممنون که سر زدی ونظرتو گفتی خوشحالم کردی
وب خیلی خوبی داری خیلی از مطالب لذت بردم
خصوصاکه میگی خودت نوشتی
تاحالا کسی رو لینک نکرده بودم ولی از وب شما خیلی خوشم اومد حتما لینک میشی!!!
موفق و موید باشی

zahra 28 مهر 1391 ساعت 11:28 http://matamkadeh.blogfa.com

salam, kheily matalebet khoob bud. vaghean too in zamoone in harfa kamtar tarafdar dare. karet eyval dare agha mohammad. bazam be web ma
sar bezan.
linket kardam
ba esma zir linkam kon
.::درفراق پدر غریبانه میگریم ::.

شیرین 28 مهر 1391 ساعت 16:19 http://www.firelove91.blogfa.com

سلام محمد جان نوشته هات قشنگ بود تبریک میگم....
مرسی ک ب وبم اومدی بازم بیا خوشال میشم...

ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد